Παρασκευή, Μαρτίου 24, 2006

Εθνικόν... το αληθές!

Μάθαμε όλοι στο σχολείο μία φράση τόσο επαναστατική, ανατρεπτική και τολμηρή που απορώ πως μπόρεσε να διεισδύσει εκεί μέσα. Είναι η γνωστή ρήση του Σολωμού: «Το έθνος πρέπει να θεωρεί εθνικό ότι είναι αληθές».

Μάθαμε την φράση, αλλά ποτέ δεν την σκεφθήκαμε ως το τέλος. Γιατί αν το είχαμε κάνει θα είχαμε ανατρέψει τα μισά σχολικά μας βιβλία, που είναι γεμάτα μύθους και εθνικιστικές υπερβολές.

Με το ρητό του αυτό ο Διονύσιος Σολωμός, μέσα στην άνθιση του εθνικισμού, πραγματοποιεί την υπέρβασή του. Διαλύει αυτόματα τους εθνικούς μύθους επάνω στους οποίους βασίζεται κάθε υπερ-πατριωτισμός. Η ιστορία γίνεται χώρος δικαίου. Οπότε δεν είναι δυνατόν να λέμε (όπως κάποτε οι Άγγλοι) «My country right or wrong», γιατί το σωστό υπερβαίνει το εθνικό.

25η Μαρτίου: μία ημερομηνία-ψέμα. Τίποτα δεν έγινε στις 25 Μαρτίου του 1821. Η ημερομηνία διαλέχτηκε αργότερα για να συμπέσει με την γιορτή του Ευαγγελισμού και να τεκμηριώσει τον εθνικό-θρησκευτικό μύθο. Να δώσει εύσημα στην Εκκλησία, που λυσσαλέα πολέμησε την Επανάσταση. Που αφόρισε τον Ρήγα, τους Φιλικούς και τον Υψηλάντη.

Τι μάθαμε στο σχολείο; «Στις 25 Μαρτίου ο Παλαιών Πατρών Γερμανός κήρυξε την έναρξη της Επανάστασης σηκώνοντας το Λάβαρο στην Αγία Λαύρα» . Η πρόταση περιέχει 4 ψέματα. Κανείς δεν ήταν στην Αγία Λαύρα εκείνη την ημέρα. Η επανάσταση είχε ξεκινήσει τρεις μέρες πριν, στη Μάνη. Ο Παλαιών Πατρών Γερμανός ήταν εναντίον. Και το λάβαρο κατασκευάστηκε δεκαετίες αργότερα.

Η ορθόδοξη εκκλησία έκανε ότι μπορούσε για να κρατήσει τον ελληνικό λαό υπόδουλο και υποταγμένο στον Σουλτάνο. Πολέμησε με φανατισμό όλες τις ξενόφερτες ιδέες περί ελευθερίας και δημοκρατίας. Οι αφορισμοί του Ρήγα και της Επανάστασης δεν ήταν τυχαία ή μεμονωμένα γεγονότα – ούτε έγιναν (όπως ισχυρίζονται σήμερα οι ταγοί της) κάτω από την πίεση των κατακτητών. Ήδη σε ανύποπτο χρόνο, πριν από την ίδρυση της Φιλικής Εταιρίας, η εκκλησία προπαγάνδιζε ανοιχτά την υποταγή στην οθωμανική εξουσία. Κατά την εκκλησιαστική άποψη, ή τελευταία αποτελούσε δύναμη ταγμένη από τον Θεό να προστατεύει τους Χριστιανούς από τις παγίδες της αίρεσης και της αθεΐας.

Ο εγκυρότερος μελετητής της περιόδου, καθηγητής Πασχάλης Κιτρομηλίδης στο βιβλίο του «Νεοελληνικός Διαφωτισμός» (Μ.Ι.Ε.Τ. 1996) γράφει τα εξής για την στάση και τις θέσεις της εκκλησίας:

Οι απόψεις αυτές διατυπώνονται στο περιφημότερο από τα άντεπαναστατικά κείμενα πού εκδόθηκαν κατά τη δεκαετία του 1790, το φυλλάδιο «Διδασκαλία Πατρική», πού αποδίδεται στον Πατριάρχη των Ιεροσολύμων Άνθιμο Στ' και τυπώθηκε το 1798 στο ανασυγκροτημένο πατριαρχικό τυπογραφείο στην Κωνσταντινούπολη. Το Πατριαρχείο δεν είχε τυπογραφικό πιεστήριο από την εποχή της πατριαρχίας του Κύριλλου Λούκαρη, στις αρχές του δέκατου εβδόμου αιώνα. Το γεγονός ότι μπόρεσε να επανασυγκροτηθεί, εκείνη ακριβώς την εποχή και με την έγκριση των οθωμανικών αρχών, τυπογραφείο υπό τον άμεσο έλεγχο του Πατριαρχείου ήταν ενδεικτικό της πιεστικής ανάγκης πού ένιωθαν τόσο ή Εκκλησία όσο και ή Πύλη να καταπολεμήσουν τα ρεύματα των νέων Ιδεών, πού διαδίδονταν μέσω των εκδόσεων των τυπογραφείων της διασποράς και ιδιαίτερα εκείνων της Βενετίας και της Βιέννης. Ή «Διδασκαλία Πατρική» προειδοποιούσε αυστηρά για «τας νεοφανείς ελπίδας της Ελευθερίας», τις οποίες ο συγγραφέας θεωρούσε ως «νεοφανή και έντεχνον παγίδα», το τελευταίο τέχνασμα το όποιο «έμεθοδεύθη» «ο πρώτος αποστάτης διάβολος» για να παραπλανήσει τους ευσεβείς. Ως αντίδοτο στην επώδυνη φωνή της ελευθερίας, ο συγγραφέας συμβούλευε υποταγή στην «ισχυράν βασιλείαν των Οθωμανών», ή οποία ήταν το δώρο του θεού προς τους ορθόδοξους χριστιανούς, σταλμένο για να τους προστατεύει από τις αιρέσεις. Σύμφωνα με τον συγγραφέα, ή Οθωμανική αυτοκρατορία είχε δημιουργηθεί από τον θεό εκ του μηδενός, σε μια εποχή πού ή χριστιανική ρωμαϊκή αυτοκρατορία άρχισε να «χωλαίνει εις τα της ορθοδόξου πίστεως φρονήματα», με σκοπό να «είναι εις μεν τους Δυτικούς ωσάν ένας χαλινός, εις δε τους Ανατολικούς ημάς πρόξενος σωτηρίας».

Οι πραγματικοί ορθόδοξοι χριστιανοί, κατά συνέπεια, όφειλαν να υποταχθούν με ευγνωμοσύνη στους θεόσταλτους αφέντες τους και να ξεχάσουν κάθε μάταιη συζήτηση για απατηλές ελευθερίες πάνω σ' αυτή τη γη. Το «νυν θρυλλούμενον σύστημα της ελευθερίας», πού είχε εμφανισθεί στις χώρες της Δύσης εκείνη την εποχή, αντέβαινε προς «τα ρητά της θείας Γραφής και των Αγίων Αποστόλων, οπού μας προστάζουν να υποτασσόμεθα εις τας υπερέχουσας αρχάς». Δεν αντιπροσώπευε παρά αναρχία και «ακαταστασία», οπού «το καθ' αυτό σκοπούμενον ταύτης της ελευθερίας μία μισητή ολιγαρχία και τυραννία, ως εκ της πείρας φαίνεται». Ό υπαινιγμός σε σχέση με τις πολιτικές περιπέτειες της Γαλλικής Επανάστασης ήταν σαφής σ’ αυτές τις τελευταίες προειδοποιήσεις. (σελ. 276-277).


Όταν ο Κοραής (που απάντησε στην «Διδασκαλία Πατρική» με το φυλλάδιό του «Αδελφική Διδασκαλία») έμαθε αργότερα τον θάνατο του πατριάρχη Γρηγορίου του Ε΄, αναφώνησε: «Τώρα ο Σουλτάνος σκοτώνει και τους φίλους του;».

Αργότερα η εκκλησία επινόησε τον μύθο του Κρυφού Σχολειού για να αποδείξει ότι εκείνη κράτησε το φως της μόρφωσης αναμμένο στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Στην πραγματικότητα το κρυφό σχολειό δεν υπήρξε. (Βλ. και Α. Αγγέλου: Το Κρυφό Σχολειό, χρονικό ενός μύθου, Εστία 1997). Δεν χρειάστηκε να υπάρξει, διότι οι Τούρκοι δεν ασχολήθηκαν ποτέ με τα θέματα εκπαίδευσης – σε αυτά τα θέματα η εκκλησία κυβερνούσε αυτόνομη το μιλλιέτ των Χριστιανών. Πολέμησε μάλιστα κάθε προσπάθεια διδασκαλίας εξω-θρησκευτικών μαθημάτων, π. χ. επιστημών. Έριχνε στο μπουντρούμι όποιους δίδασκαν Γαλιλαίο και Νεύτωνα.

Το σλόγκαν «Ελλάς η χώρα των μύθων» είναι απόλυτα ακριβές.

***************************************************

Αν μπορέσουμε – κάποτε – να ακολουθήσουμε την φράση του Σολωμού, ο πατριωτισμός γίνεται ένας νέος ανθρωπισμός. Αν κάνουμε σημαία μας την αλήθεια, τότε δεν χρειαζόμαστε πια πολλές σημαίες. Η αλήθεια του Τούρκου και του Έλληνα θα μπορούσε να είναι μία.

Η αλήθεια από τα ιστορικά συγγράμματα πρέπει να περάσει στην εκπαίδευση, από τα πανεπιστημιακά σπουδαστήρια να διαχυθεί στα μέσα ενημέρωσης, έτσι που όλο και περισσότερος κόσμος να συμμετέχει στο «αληθές εθνικόν» του Σολωμού.

Τότε η ώρα μιας νέας πατρίδας θα έχει σημάνει. Διότι, αν φτάσουμε να θεωρούμε εθνικό μόνον ότι είναι αληθές, τότε πατρίδα όλων μας γίνεται μία: η αλήθεια.


Eικονογράφηση: Βρυζάκης, Γύζης (λεπτομέρεια) και το εξώφυλλο της Νέας Εστίας του 1978 - αφιέρωμα στον Σολωμό.

244 σχόλια:

«Παλαιότερο   ‹Παλαιότερο   201 – 244 από 244
paragrafos είπε...

Το μέλλον είναι ο Συνταγματικός Πατριωτισμός και οχι ο στενόκαρδος υπερπατριωτισμός. Θα συμφωνούσε μαζι μου και ο Δημήτρης Βυζάντιος της "Βαβυλωνίας"! :

ΣΚΗΝΗ Γ'
Χίος, Κρης, Αλβανός, Λογιώτατος, Κύπριος
(Εισέρχονται όλοι ομού)

ΧΙΟΣ Καλέ σεις, μάθετεν τα μαντάτα; ήκαψαν την αρμάδα του Μπραήμη στο Νιόκαστρο...
ΑΝΑΤ. Ποιος έκαψε; αλήτεια;
ΧΙΟΣ Κι ε γλέπετεν τα τζαγκιά μου π' ουν όλο λάσπες π' ούτρεχα να μάθω; ε σας χωρατεύγω, να χαρώ την τσάτσα μου.
ΠΕΛ. Ναίσκε, τα σωστά λέγει· έτσι είναι...· να, το γράφει και στην Εφημερίς
ΛΟΓ. (λαμβάνων την εφημερίδα εις χείρας). Νέαι τινές αγγελίαι γεγράφανται;
ΠΕΛ. Νέαι, και νέαι.. .· πάει ο Μπραήμης πίσων τον ήλιο.
ΛΟΓ. Πώς δε; ηλευθέρωται Ελλάς;
ΑΝΑΤ. Ιστέ, Μόσκοβο, Φραντζέζο, Εγγλέζο, έκαψε καράβια Ιμπραήμ πασσά, βέσσελαμ ντε ντιαβάζεις φημερίδα; εσύ είσαι Λογιώτατο.
ΛΟΓ. Οι στόλοι των Δυνάμεων;
ΑΝΑΤ. Τι λες άνταμ; κύριε των δυνάμεω; σαρακοστή ακόμα ντε ν ήρτε.
ΑΛΒ. Πρα, τι χαμπέρι ορέ;
ΑΝΑΤ. Καινούργια χαβαντήσια.
ΑΛΒ. Πλιάτσκα ορέ;
ΑΝΑΤ. Πλιάτσκα, 'μάτσκα ντεν είναι. Μόσκοβο, άνταμ, Φραντζέζο, Εγγλέζο, έκαψε καράβια Ιμπραήμ πασσά...· άκουσες τώρα;

paragrafos είπε...

Δεν πειράζει, οι κύπριοι εχουν μεγάλη καρδιά και ακόμα όταν τους λενε άδικα λόγια και βαριά και τους πληγώνουν, εκείνοι ξέρουν και συγχωρούν και ξεχνούν κι όλας αυτα τα μικρά, επειδή εχουν άλλα να θυμούνται, σοβαρά, μεγάλα και φριχτά κακά που έκαναν και που έπαθαν.

christoforos είπε...

Συγγνώμη, δεν καταλαβαίνω τι ακριβώς εννοείς με το:
"Ας θεωρήσουμε ότι "απόλυτες αλήθειες" υπάρχουν μόνο στα καθαρά μαθηματικά (pure mathematics)"
Είναι ή δεν είναι "απόλυτες"; Αυτό το "ας θεωρήσουμε", θα συμφωνήσεις, είναι προβληματικό.

Ωστόσο, απομακρυνόμαστε από το θέμα.

mickey είπε...

@chris (10:19 μμ):
Καλά, αυτό βρήκες να κρατήσεις; Κόψε αν θες το "ας θεωρήσουμε" ή βάλε ότι νομίζεις. Άλλο ήταν το νόημα του σχολίου και νομίζω πως ήμουν σαφής, έτσι; Αν δε θες "απόλυτες αλήθειες" ούτε στα καθαρά μαθηματικά, σίγουρα η "βεβαιότητά" τους είναι ένα σκαλί πιο πάνω από τα υπόλοιπα. Διαφωνείς;

Κατά τα άλλα, συμφωνώ πως το θέμα ξεπερνά τα όρια του παρόντος post.

mickey είπε...

300 σχόλια είχαμε καιρό να δούμε και θεώρησα ότι θα πρέπει να αδράξω την ευκαιρία :))

mickey είπε...

Στο προηγούμενο, αλλάξτε το "έχουμε καιρό να δούμε" με το "δε βλέπουμε και πολύ συχνά". Μόλις διαπίστωσα πως το post για τον ρατσισμό στις 21/3 έχει ήδη συγκεντρώσει 358. Η βιασύνη για την τριακοσάρα βλέπετε :))

alombar42 είπε...

Ο Σολωμός κάποτε θα δικαιωθεί πλήρως. Μόνο που τότε θα (ελπίζω να) υπάρχει αμφιβολία ως προς το τι είναι αληθές...

bidibis είπε...

Harry said “Αν οι κυπριοι νοιωθουν "ελ." (γραικοι),ας ζητησουν δημοψηφισμα για ενωση νοτιας κυπρου με Γραικια”

Πιστεύω από τη μία ότι οι Κύπριοι πρέπει να πάψουν να θεωρούν εαυτούς Έλληνες και από την άλλη ότι πρέπει να αναζητήσουν μία νέα εθνική ταυτότητα: την κυπριακή. Να αυτοαναγορευθούν, δηλαδή, σε ένα νέο έθνος και να μας αφήσουν ήσυχους. Επίσης, η Κυπριακή διάλεκτος κάλλιστα θα μπορούσε να προαχθεί σε αυτοτελή γλώσσα, την κυπριακή, η οποία θα ανήκει στην οικογένεια των ελληνικών – Ινδοευρωπαϊκών γλωσσών.

Τέλος οι Κύπριοι φεύγοντας καλό θα ήταν αν έπαιρναν μαζί τους και τους κύπριους μπουζουκο-τραγουδιστές που δια της βίας εγκατέστησαν στην Ελλάδα (a.k.a Μπουζουκισταν) και είναι υπεύθυνοι για ένα σωρό μουσικά εγκλήματα.

Nikos Dimou είπε...

alombar42 αμφιβολία για το αληθές πάντα θα υπάρχει (και πρέπει να υπάρχει - αλλιώς γινόμαστε δογματικοί). Αλλά να υπάρχει παράλληλα και η παραδοχή του ψεύδους όταν αποκαλύπτεται.

Έτσι άλλωστε προχωράει η επιστήμη - με τις διαψεύσεις. Επαληθεύσεις δεν υπάρχουν - μόνο επιβεβαιώσεις πάντα προσωρινές.

Καλή σας νύχτα!

cyberdustz είπε...

Όπως το περίμενα, καμία αντιπρόταση για τους μύθους. Αυτό επιβεβαιώνει την άποψη μου, οι μύθοι είναι αναγκαίοι για την συνοχή του έθνους, αλήθεια ή ψέματα λίγη έως καμία σημασία δεν έχει. Μετά 100 ή και 200 χρόνια, η ιδέα του έθνους θα έχει μεταβληθεί σε κάτι άλλο καινούργιο και άγνωστο σε εμάς, παρόλα αυτά όμως θα υπάρχει σε πείσμα όλων μας. Απλώς θα σημαίνει κάτι άλλο, όπως σήμερα σημαίνει κάτι που δεν γνώριζαν οι λαοί πριν 300 χρόνια ή οι αρχαίοι Έλληνες.

Όλοι αυτές οι συζητήσεις ίσος συμβάλουν στην γέννηση της νέας σημασίας της λέξης, μόνον να μην είμαστε δογματικά προσκολλημένοι και να θέλομε ντε και καλά να την κάνομε πράξη αύριο κιόλας. Ο κίνδυνος ελλοχεύει και είναι τεράστιος. Καλό και αληθές να λέμε ότι δεν είμαστε όλοι Έλληνες αλλά μερικοί είναι και Γραικοαλβανοί ή Γραικοσλάβοι, μόνον να μην το μάθουν οι άσπονδοι φίλοι γείτονες μας (Αλβανοί ή Σλάβοι ή Βούλγαροι ή κτλ) και τους μπουν ψύλλοι στα αυτιά. Θέλω να πιστεύω ότι κάνω λάθος, αλλά η κατάσταση δεν είναι και τόσο ειρηνική όσο φαίνετε. Ας αφήσομε καλύτερα τους (ψευτο)διανοούμενους τύπου χάρρυ να πετάνε χαριτωμένα που και πού κάτι εξυπνάδες, αφού τους κάνει να νοιώθουν έξυπνοι και γενναίοι, δεν μας βλάπτει ούτε μας πέφτει λόγος. Αρκεί να μην γενικευτεί πριν έρθει η ώρα τους.

cyberdustz είπε...

Να συμπληρώσω εδώ στο προηγούμενο, ότι και η Αμερικάνοι των ΗΠΑ έχουν τους μύθους τους γύρο από τους οποίους συσπειρώνετε το έθνος. Μερικά παραδείγματα είναι «American way of Life», «Δημοκρατία αμερικάνικου τύπου», «η γη των ευκαιριών», κτλ.

Ανώνυμος είπε...

mickey: συμφωνώ ότι τα μαθηματικά είναι διανοητικά κατασκεύασματα - με μία διαφοροποίηση όμως. θα συμπληρώσω: τα μαθηματικά είναι διανοητικά κατασκευάσματα κατασκευασμάτων. επιστημονικώς να μιλάμε να μας καταλαβαίνουν οι άνθρωποι των κόσμων και οι κόσμοι των ανθρώπων που κι αυτοί διανοητικοί είναι ως εξής: θα έρθω τα μεσάνυχτα στο Ναγκασάκι.

cyberdustz είπε...

kai toy malaka fasista poia h paranoia?

bidibis είπε...

anathrika said... Και να σκεφτείς πως σε είχα συμπαθήσει.

Γιατί δε με συμπαθείς; Λόγω Κύπρου ή επειδή δημιούργησα δικό μου έθνος

guerrero762 είπε...

Τέλος οι Κύπριοι φεύγοντας καλό θα ήταν αν έπαιρναν μαζί τους και τους κύπριους μπουζουκο-τραγουδιστές που δια της βίας εγκατέστησαν στην Ελλάδα (a.k.a Μπουζουκισταν) και είναι υπεύθυνοι για ένα σωρό μουσικά εγκλήματα...

Καλο!Γελασα οταν το διαβασα!
Αχ καημενε μου συν-μακεδονα τι εχεις να ακουσεις τωρα απο τους "αδελφους" Κυπριους δεν μπορεις να φανταστεις.Λεμε για εμας τους Ελληνες(γραικογαραικους)οτι πιστευουμε πως ειμαστε ο περιουσιος του Κυριου λαος.Που να δεις με τους κυπριους τι γινεται.
Επιπροσθετα ενας κυπριος εχει καθε δικαιωμα να συμμετεχει σε διαδυκτιακες συζυτησεις με ελληνες οπου να καυτηριαζει τα παντα σχετικα με το νεοελληνικο black χαλι μας.Αλλα σε καμμια μα καμμια περιπτωση δεν πρεπει ελληνας να γραψει κατι που θα ακουστει εστω και ελαχιστα αρνητικο για το νησι των σεφτελοφαγων.Νοοτροπια κακομαθημενου παιδιου;Zypren uber alles;Ιερη αγελαδα;Κοκκινη γραμμη;
Ολα μαζι;
Οχι δεν δικαιουσε να ομιλεις και να κρινεις

Unknown είπε...

Πριν κάνετε...πορεία με τους συμφωνούντες μαζί σας για να πέσουν τα σύνορα και ζητήσετε και συγγνώμη από τους Τούρκους, σας ενημερώνω πως προ λίγων εβδομάδων η 'Καθημερινή' είχε δημοσιεύσει ένα άρθρο σχετικά με τους Τούρκους διανοητές οι οποίοι σε αντίθεση με εσάς θεωρούν τον δικό τους εθνικισμό ως θετικό και των άλλων ως αρνητικό.
Στην Τουρκια όπως γνωρίζετε καταδικάζουν την προσβολή ΄του 'Τουρκισμού', αλλά οι συνάδελφοι σας δεν καίγονται κιόλας.
Συννενοηθείτε λοιπόν με τους Τούρκους και Βαλκάνιους συναδέλφους σας (που δεν ζουν σε 'χώρες των μύθων') γιατί μάλλον διαφωνούν με τα περί αλήθειας και μετά προχωρήστε στις νουθεσίες.

Nikos Dimou είπε...

Kαλημέρα (και με την νέα ώρα!).

tolisbak siad...
Συννενοηθείτε λοιπόν με τους Τούρκους και Βαλκάνιους συναδέλφους σας (που δεν ζουν σε 'χώρες των μύθων')

Όλα τα Βαλκάνια είναι κατεξοχήν χώρες των μύθων. «Όπου ο εθνομάρτυρας του ενός λαού είναι ο εγκληματίας του άλλου, όπου ο ιδρυτικός μύθος ενός έθνους είναι ιστορία οδύνης και σφετερισμών για το άλλο» όπως γράφει ο Fred Reed.
Κατά τετραγωνικό χιλιόμετρο υπάρχουν σε αυτή την περιοχή περισσότεροι μύθοι (και περισσότερο μίσος) από οποιοδήποτε άλλο μέρος. Αυτό που έγινε στην τέως Γιουγκοσλαβία (απανωτές εθνοκαθάρσεις) δεν έχει γίνει αλλού.

Nikos Dimou είπε...

Ωστόσο θεωρώ ότι είναι εφικτή η ύπαρξη ενός έθνους χωρίς ιδρυτικούς μύθους που να βασίζονται σε κατάφωρα ψεύδη. Αυτά που αναφέρθηκαν εδώ για του μύθους των ΗΠΑ ή των Ελβετών δεν εχουν καμία σχέση με τα δικά μας. Εκεί έχουν προβάλει μερικές στιγμές της ιστορίας τους, δεν τις έχουν διαστρεβλώσει σε σημείο ανατροπής!

cyberdustz είπε...

Nikos Dimou said...
εδώ για του μύθους των ΗΠΑ ή των Ελβετών δεν έχουν καμία σχέση με τα δικά μας.
9:22 πμ
Οπωσδήποτε δεν έχουν σχέση, όπως και οι λαοί είναι διαφορετικοί. Τουλάχιστον οι δικοί μας ήρωες είναι υπαρκτά πρόσωπα, μπορούμε να συζητάμε και να διαφωνούμε για τα κίνητρα τους, ενώ οι ήρωες των Ελβετών είναι μυθικά πρόσωπα, μη υπαρκτά. Πάρτε για παράδειγμα την ιστορία του Τελλ. Ένα μείγμα μύθων παρμένες απ΄την μυθολογία των αρχαίων Γερμανών. Και όταν λέμε μύθους, εννοούμε μύθους. Ο άξεστος θαρραλέος χωριάτης που οδήγησε μια χούφτα χωρικών στην νίκη. Κάτι από νιμπελούγκεν, κάτι από δανέζικο παλνατόκε, κάτι από όρκους αδελφότητας τύπου στρογγυλής τραπέζης και λασελοτ, κτλ

Yannis H είπε...

Γιατί δεν βλέπουμε λαούς που είναι χειρότερα στην κλίμακα από εμάς, έχουν περισσότερα εθνικά ψεύδη. Μιλάω για τους Τούρκους και τους Άραβες.

Στην Τουρκία δεν μπορείς να θίξεις ένα σωρό ζητήματα. Είτε δέχεσαι την επίσημη θέση είτε είσαι προδότης. Αποτέλεσμα; Νιώθουν απέραντα ανάδελφοι, ασύγκριτα περισσότερο από εμάς. Δεν μπορούν να επικοινωνήσουν σε ένα σωρό θέματα με τους υπόλοιπους λαούς και η εθνική κινδυνολογία (για τη διάλυση του κράτους) είναι πανταχού παρούσα.

Οι Άραβες, από την άλλη, που αρνούνται να δουν σαν πηγή των δεινών τις αφάνταστα διεφθαρμένες κυβερνήσεις τους, έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη τη συνομωσιολογία. Όλος ο κόσμος είναι εναντίον τους. Όταν πρωτοάκουσα για τις χιλιάδες Εβραίους που δεν πήγανε στη δουλειά στο World Trade Centre στις 11/9, κουφάθηκα! Μα το 2001 να ακούγονται τέτοιες ιστορίες; Το μόνο που μπορεί να συναγωνιστεί τη συνομωσιολογία των Αράβων είναι η μεγαλοστομία των ηγετών τους (Σαντάμ, Καντάφι, Αραφάτ, Λάντεν).

Τώρα, μιλάμε για τα αρνητικότερα ημών όσον αφορά τυο να βλέπουμε τίμια τον εαυτό μας στον καθρέφτη. Έχει λόμως σημασία πως και κινδυνολογίες έχουμε, και συνομωσιολογίες πιστεύουμε και μεγαλόστομοι είμαστε. Αν συγκριθούμε εδώ με τους Δυτικούς λαούς, θα αναρωτηθούμε: ποιά κατεύθυνση θέλουμε να ακολουθήσουμε; Να μοιάσουμε περισσότερο με τους Τούρκους και Άραβες ή με τους Δυτικούς; Μια και δεν μιλάω για εθνικά χαρακτηριστικά (Έλληνες θα μείνουμε) αλλά για μοντέλα αντιδράσεων, νομίζω πως κανένας δεν θα διάλεγε μεγαλύτερη σχιζοφρένεια. Αλλά οι λαοί της Δύσης, άλλος περισσότερο άλλος λιγότερο, είδαν τα φαντάσματα του δικού τους παρελθόντος: Ινδιάνοι ( ΗΠΑ), Εβραίοι (Γερμανία), ενώ κανείς από τους μεγάλους της Ευρώπης δεν λέει π.χ. ‘αχ τι καλά που πέρασαν τα κράτη στην άλλη μεριά του κόσμου σαν αποικίες μας’.

guerrero762 είπε...

Socialisticna Federativna Republika Jugoslavija.
Sloboda ili smrt οι Σερβοι cetnici,za dom spremni οι Κροατες νεο-ustashi.

Αυτό που έγινε στην τέως Γιουγκοσλαβία (απανωτές εθνοκαθάρσεις) δεν έχει γίνει αλλού.
Οντως κ.Δημου,αυτο συμβαινει οταν προσπαθεις να επιβαλλεις με το στανιο την αδελφοσυνη,την φιλια και την αρμονικη συνυπαρξη μεταξυ λαων που εχουν προιστορια μισους,και τους χωριζουν ποταμοι αιματος.Σημερα 11 χρονια μετα την ληξη του εμφυλιου la haine παραμενει με ενα αμηχανο μουδιασμα.Εχουν αλλωστε τοσα κοινα μεταξυ τους οι πρωην συμπατριωτες,το μισος μεταξυ των συμπεριλαμβανομενου.Χορτασαν ανεξαρτησια,καταφεραν να αποκτησουν τα αμιγως εθνικα κρατη που αλληλοσφαγιαστικαν για να το πετυχουν και τωρα στεκονται πανω απο τους ταφους αμηχανοι.
Now what?
Ο Κροατης στρατηγος και κρατουμενος για εγκληματα πολεμου Ante Gotoninac εστειλε συλληπητηριο μυνημα-σημειωμα στον Milosevic μολις πληροφορηθηκε τον θανατο του!
Αν ποτε μαθαιναν οι ηγετες-γενικα και αοριστα- να λαμβανουν υποψη τα αισθηματα των λαων,πριν προσπαθησουν να επιβαλλουν τα οραματα τους.

glenn είπε...

Είχα δώσει μια λίστα με έθνη που βασίζονται σε μύθους. Άλλο ένα είναι το Εβραϊκό Έθνος. Ο μύθος του είναι η έξοδος απ' την Αίγυπτο, η σαραντάχρονη πορεία στην έρημο και η παράδοση των θεϊκών εντολών στο Σινά. Ακολούθησε το Έπος της κατάκτησης της γης Χαναάν.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε (το έχω πει) ότι σκέτος μύθος δεν αρκεί. Πρέπει να εκφέρεται από Έπος. Πέρα από γεωπολιτικές πραγματικότητες, αυτό το πολύ δυνατό Έπος είναι που κράτησε τους απανταχού εβραίους.

Τα θεμέλια του νεοελληνικού κράτους-έθνους έχουν παραφυάδες που φτάνουν στο 10ο αι. με το έπος του Διγενή Ακρίτα.

Όπως είπα ένα Έπος χτυπιέται μόνο από ένα άλλο Έπος. Στη σημερινή εποχή της δημοσιογραφικής καταγραφής, είναι δυνατόν να έχουμε Έπη; Νομίζω πως ναι. Αυτό το νέο Έπος θρέφει ο Bush και το βλέπουμε στη γέννησή του.

christoforos είπε...

Και το άρθρο του Τάκη Καμπύλη στα Νέα:

http://www.tanea.gr/print_article.php?e=A&f=18496&m=N24&aa=1

cyberdustz είπε...

Να συμπληρώσω, έστω καθυστερημένα, αλλά μόλις τώρα το διάβασα και δεν το ήξερα. Και ι Ελβετοί έχουν την ανύπαρκτη Αγια Λαύρα και την χαλκευμένη σημαία τους. Οι όρκοι στο Ούρσι δεν έγιναν ποτέ, ούτε ξέρουν που βρίσκετε αυτό το μέρος. Το έγγραφο διακήρυξης της συνομοσπονδίας τους είναι χαλκευμένο και έγινε 5 αιώνες αργότερα, για τις ανάγκες του συνεδρίου του 1815. Εκπληκτικές ομοιότητες….

Βασίλης είπε...

Ως επίλογος των παραπάνω αναφέρω το σημερινό άρθρο του Βήματος από τον κ.Παππά εδώ http://tovima.dolnet.gr/print_article.php?e=B&f=14722&m=A17&aa=1

Ισως τελικά, οι εποχές πράγματι αλλάζουν και ο φίλος μας Νίκος Δήμου θα μπορούσε να ξαναγράψει σε εφημερίδα συναντώντας λιγότερες αντιστάσεις...

Αλήθεια, γιατί ποτέ κ.Δήμου δεν συνεργαστήκατε με την Ελευθεροτυπία;

Ανώνυμος είπε...

ίσως για να κρατηθεί το τεχνητό μας κράτος οι μύθοι να ήταν απαραίτητοι στις εποχές τις κρίσιμες που δεν υπήρχαν αμιγώς ελληνικά fastfoodάδικα.
και γιατί να μην είναι τεχνητό όπως όλα τα κράτη. και γιατί το έθνος μας να μην είναι κατασκεύασμα όπως όλα τα έθνη. ποιοι είναι αυτοί που θα εντάξουν ελεύθερους ανθρώπους σε ομάδες και ποιος θα δεχθεί την κατηγοριοποίηση. ποιος θα σταματήσει τη ζωή για να ορθοτομήσει μυθολογίες. μα που πάμε.

Zoros είπε...

@axuro
Τα πάντα μπορώ να πιστέψω, αλλά ότι η εκκλησία δίδασκε το 1800 τις ιδέες του διαφωτισμού και το Βολτέρο το αρνούμαι! Αν θα το έκανε, αυτομάτως θα αυτο-αναιρούταν! Εδώ ακόμα και στις μέρες μας ο Χριστόδουλος σχεδόν σε κάθε ομιλία του κατηγορεί το διαφωτισμό για όλα τα κακά της μοίρας μας.
Σχετικά με την έναρξη της επανάστασης, είναι δεδομένο (και από ότι βλέπω συμφωνείς κι εσύ) ότι ξεκίνησε πριν την 25η Μαρτίου (οι πρώτες εξεγέρσεις στις 17/3, στις 22/3 ξεκινά η πολιορκία της Καλαμάτας από τον Πετρόμπεη και τον Κολοκοτρώνη, 24/3 η διακήρυξη της ελευθερίας από τον Κολοκοτρώνη και τον Παπαφλέσσα στην Αρκαδία) και ότι κανείς δεν ήταν στην Αγία Λαύρα εκείνη την ημέρα. Δεν σε προβληματίζει η επιμονή σε ένα τέτοιο ψέμα? Ποιος έχει όφελος από αυτό το ψέμα? Φυσικά η εκκλησία και κανείς άλλος (βλ. λάβαρα σε ομιλίες στο Σύνταγμα κλπ κλπ). Η λογική μου λέει ότι σπέρνοντας ιστορικές ανακρίβειες προσπαθεί να καλύψει την ενοχή της για την εναντίωση της στην επανάσταση. Πως αλλιώς δικαιολογείς την μέχρι σήμερα διδασκαλία ενός ψέματος? Θα δεχόταν η εκκλησία σήμερα να διδάσκεται η αλήθεια περί των πραγματικών συνθηκών στην έναρξη της επανάστασης? Είμαι σίγουρος πως όχι...

cyberdustz είπε...

Πολύ ωραία λόγια αυτά που λέτε για τα πρώτα χρόνια μετά την επανάσταση, εγώ τα σπάζομε πλήρες. Αυτό που ρώτησα προηγουμένως και απάντηση δεν πήρα καμία, είναι ποια εναλλακτική λύση υπήρχε. Πριν δώσετε κάποια απάντηση, πρέπει να σκεφτείτε την κοινωνική κατάσταση που υπήρχε εκείνη την εποχή, τις αντιλήψεις τις κοινωνίας για διάφορα θέματα. Σας λέω η κατάσταση ήταν τραγικότερη από ότι την παρουσιάζετε. Έναν λαό όμως που ήταν τελείως αμόρφωτος, και οι οπλαρχηγοί δεν αποτελούσαν εξαίρεση, δεν εμψυχώνεις με αλήθειες, αλλά με ηρωικά έπη που δοξάζουν (έστω και ανύπαρκτες) νίκες στις μάχες. Σήμερα όλοι μας ξέρομε ότι η επανάσταση ήταν χαμένη εξ αρχής, και αν δεν υπήρχαν οι ξένες μεγάλες δυνάμεις, δεν θα υπήρχε η σημερινή Ελλάδα. Έχοντας αυτή την γνώση όμως δεν μπορείς να γράψεις ποιήματα, ούτε καν ένα δημοτικό τραγούδι. Δεν εμψυχώνεις έτσι έναν λαό. Για να εμψυχωθεί ένας λαός για τον αγώνα και να κρατηθεί ενωμένος, το βασικό συστατικό της συνταγής αυτής είναι η ωραιοποίηση του παρελθόντος. Μάχες που χάθηκαν γίνονται ως εκ θαύματος νικηφόρες και τα έκτροπα τα κάνουν πάντα οι άλλοι που έχουν και τις αποκρουστικές αγριόφατσες. Σκεφτείτε μόνον, πολύ από τους επαναστάτες άρπαξαν τα όπλα με σκοπό όχι μόνον να γλιτώσουν από τους φόρους στους Οθωμανούς (την απελευθέρωση την έχουν γραμμένη), αλλά κυρίως να αρπάξουν αυτοί τα πλούτη των Τούρκων και να κάνουν πλιάτσικο. Και αυτό έκαναν. Όταν μετά ήρθε η σειρά τους να πληρώσουν φόρο στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος, τότες νοσταλγούσαν το παρελθόν και μοιρολογούσαν το πόσο καλά ζούσαν με τους Οθωμανούς. Το ίδιο μπορεί να ειπωθεί και για τις εξαναγκαστικές βαφτίσεις των Μουσουλμάνων σε Χριστιανούς. Τα χρόνια εκείνα δεν επέτρεπαν πολύ-πολιτισμικές κοινωνίες, ούτε πολύ-θρησκευτικές. Όχι στα δικά μας μέρη. Η λέξη Τούρκος είχε γίνει συνώνυμη με την λέξη Μουσουλμάνος, οπότε ο Μουσουλμάνος αρβανίτης (= Τουρκαλβανός) θα έπρεπε να βαφτιστεί. Διαφορετικά πάντα θα υπήρχε μια διχόνοια, άλληλομαχόμενες φατρίες με αλληλοσκοτωμούς και τελικά το κράτος θα διαλυόταν.

Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας είπε...

Τέσσαρες παρατηρήσεις :

Η παραίνεση του Σολωμού προϋποθέτει την ύπαρξη έθνους, άλλως δεν θα είχε αποδέκτη, θα εκτοξευόταν στο κενό. Με την επιστημονική μέθοδο του κ. Δήμου, όμως, δεν μπορούμε ποτέ να καταλήξουμε σε κάτι που να ονομάσουμε «έθνος». Ασφαλώς θα απορρίψουμε πολλά απ' αυτά που θεωρούμε (όσοι τα θεωρούμε) στοιχεία του έθνους, αφού είναι μύθοι και δεν αντέχουν την εντιμότητα και την διαφάνεια του κ. Δήμου. Το έθνος, λοιπόν, θα παραμένει μια έννοια που θα αναμένει εσαεί τον επακριβή ορισμό της. Συνεπώς, η παραίνεση του Σολωμού θα πρέπει να περιμένει και αυτή μέχρι να αποφασίσουμε εάν απευθύνεται σε μας ή όχι, εάν έχει νόημα να θεωρούμε εαυτούς και κάποιους αλλήλους έθνος ή όχι.
Αν, βέβαια, δεχθούμε αυτήν την έντιμη και διαφανή επιστημονική μεθοδολογία, θα πρέπει να μην καταδικάσουμε και εκείνους τους Έλληνες (και ήταν οι επαΐοντες τότε) που δεν ενέκριναν την επανάσταση. Γιατί δεν θα μπορούσε και τότε να γίνει η αλήθεια του Τούρκου και του Έλληνα μία ; Γιατί να μην περιμένουν οι Έλληνες (και όλοι όσοι θεωρούν εαυτούς καταπιεζομένους, οι Ρομά, οι μειονοτικοί κλπ) την μακαρία αυτή ώρα και να προσφύγουν στην βία και την αιματοχυσία, στην καταστροφή; Και αυτό μόνον για να «μεταλλάξωμεν τυράννους» κατά τον Παπαδιαμάντη. Αλλά και ο Ροΐδης, φωτισμένο και προοδευτικό πνεύμα,
πολλά χρόνια αργότερα καταδίκαζε την Μεγάλη Ιδέα. Οι κ. Δήμου, οι πεφωτισμένοι του τότε, λοιπόν, αυτό θα συνεβούλευαν, διάλογο και διαφώτιση μέχρι να φωτισθούν και οι υπόλοιποι υπήκοοι της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Όχι, όμως, ο Σολωμός.

Δεύτερον, ήταν ο Σολωμός ρατσιστής ; Για τον κ. Δήμου ναι, επειδή ξεχώρισε το Ελληνικό έθνος για να του απευθύνει τις παραινέσεις του και δεν τις απηύθυνε και στα άλλα έθνη. Βέβαια, η απλή λογική λέει ότι έθνος που να περιλαμβάνει όλη την ανθρωπότητα δεν είναι πλέον έθνος. Το έθνος θέλει δικούς και ξένους. Και ο χλιαρός ορισμός του ως παρέας ανθρώπων που επιλέγουν να πορεύονται μαζί το κάνει να ακούγεται πιο αδύνατη έννοια και από μια πολιτική παράταξη για να μην πω και από σωματείο οπαδών ποδοσφαιρικής ομάδος. Οι τελευταίοι δέχονται να φάνε (και να δώσουν) ξύλο για τον ομάδα τους.

Τρίτον, ο Σολωμός δεν απευθύνθηκε στο Ελληνικό κράτος, αλλά στο έθνος. Προφανώς κατανοούσε ότι το κράτος έχει άλλες ανάγκες από το έθνος, μία των οποίων είναι η ανάγκη του να ασκεί βία, νομοθετικώς οριοθετημένη, αλλά, πάντως, βία. Αν μπορούσε το κράτος να φθάσει στο αληθές του Σολωμού, δεν θα είχε ανάγκη την βία, θα του έφθανε η πειθώ, ίσως και η γυμνή λογική μόνον. Η συλλογιστική του κ. Δήμου δεν φαίνεται να διαχωρίζει ευκρινώς το Ελληνικό έθνος από τον Ελληνικό κράτος. Καταδικάζει το έθνος για τα αμαρτήματα (πολλά αναπόφευκτα) του κράτους. Ο Σολωμός δεν υπήρξε ποτέ πολίτης του Ελληνικού κράτους και ηθελημένως ουδέποτε πάτησε το πόδι του στο τότε Ελληνικό κράτος. Συνεπώς η διάκριση είχε σημασία γι' αυτόν.

Τέταρτον, η μεγαλύτερη σύγκρουση, μετρώμενη σε συνολικό κόστος, που έζησε το Ελληνικό έθνος δεν ήταν ένας εξωτερικός πόλεμος, αλλά ο εμφύλιος πόλεμος (1942-49 ή μήπως 1916-1974). Κακός και ψυχρός ο εθνικισμός και ο ρατσισμός, αλλά πολύ χειρότερα τα οικεία πάθη. Αυτοί που κατακεραυνώνουν τον εθνικισμό και τον ρατσισμό, ας φυλάξουν και τίποτα από την οργή τους για το μεγαλύτερο κακό. Ας προσέξουν γιατί γκρεμίζοντας με επιστημονική εντιμότητα και διαφάνεια έναν-έναν τους μύθους που μας ενώνουν ίσως μας πείσουν τελικά πως με κανέναν δεν έχουμε δεσμό πλήν των υλικών δεσμών. Και τότε ...

Συγγνώμην για το μακροσκελές κείμενο. Ευχαριστώ για την υπομονή σας.

cyberdustz είπε...

Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας said...
Και ο χλιαρός ορισμός του ως παρέας ανθρώπων που επιλέγουν να πορεύονται μαζί το κάνει να ακούγεται πιο αδύνατη έννοια και από μια πολιτική παράταξη για να μην πω και από σωματείο οπαδών ποδοσφαιρικής ομάδος. Οι τελευταίοι δέχονται να φάνε (και να δώσουν) ξύλο για τον ομάδα τους.
9:00 μμ


Μου άρεσε αυτή η παρομοίωση, αν και θέλω να συμπληρώσω μία λεπτομέρεια. Βλέπετε, ακόμα και οι φίλαθλοι αγωνίζονται για μία ιδέα (=έθνος), για έναν ένδοξο θρύλο (=ένδοξη ιστορία). Τρώμε ξύλο για την ομάδα μας αλλά χαλάλι της, το αξίζει. Ο ΝΔ ακόμα και αυτή την χαρά θέλει να μας στερήσει. Εγώ θα το παρομοίαζα με έναν συνεταιρισμό αγροτών που ειδικεύτηκαν στης καλλιέργειες καπνών. Όσο καλά κρατεί η παραγωγή και η τιμές είναι στα ύψη, έχει καλώς, διαφορετικά διαλύομε τον συνεταιρισμό, και ως προς τα χρέη, να τα πληρώσουν άλλοι. Υπάρχουν αρκετοί δρόμοι να αποκλείσεις, ας τολμήσουν να κάνουν κάτι.

Stathis είπε...

axuro said:

Τι ήταν η Αθωνιάδα; Σχολή που βρίσκονταν μέσα στο Άγιο Όρος και είχε ως στόχο της την επιμόρφωση του κλήρου. Και μάλιστα η σχολή ήταν σχεδιασμένη για να χωρά 500 μαθητές, πράγμα που δηλώνει ότι το Πατριαρχείο προσέβλεπε σε μια ριζική αναβάθμιση της θρησκευτικής και πνευματικής ζωής, ....

Αυτό που λες από μόνο του καταρίπτει το μύθο του κρυφού σχολειού

Stathis είπε...

axuro αφού θεωρείς αξιόπιστη πηγή το φιρμάνι του σουλτάνου επέτρεψέ μου να σχολιάσω το παρακάτω:
"ο άπιστος Έλλην Πατριάρχης, όστις όμως εδωκε προηγουμένως τοσαυτα αφοσιώσεως δείγματα, δεν ηδυνήθη να μη συμμεθέξη νυν εις τας στάσεις και την επανάστασιν του έθνους αύτου, επιχειρισθείσαν ύπό διαφόρων διεφθαρμένων ανθρώπων...

Σε απλά ελληνικά , που όλοι μας ευτυχώς καταλαβαίνουμε τι λέει;΄Αυτό που λέει και ο ΝΔ, και είναι το ιστορικώς δεκτό . Πως παρόλη την αφοσίωσή του στην πύλη αναγκάστηκε να συμετάσχει στην επανάσταση (λόγω της δυναμικής του κινήματος λέω εγώ.) Αναγκάστηκε...

J95 είπε...

Αμερικάνο εμφύλιο
Ισπανικό εμφύλιο
Ελληνικό εμφύλιο
Μίσος και ακήρυχτος πόλεμος ανάμεσα σε Αμερικανικό βορά και νότο


Ναι αλλά αυτά είναι λίγο διαφορετικά από το να υπάρχουν 500 κράτη που πολεμούν μεταξύ τους κάθε 5 λεπτά και συχνά με απίστευτη λύσσα, χωρίς κανένας τους να διαννοείται ότι αυτό που συμβαίνει είναι εμφύλιος.

Ένας Σπαρτιάτης δεν ήταν λιγότερο ξένος από έναν Ρωμαίο ή έναν Πέρση στην Αθήνα.

J95 είπε...

Η παραίνεση του Σολωμού προϋποθέτει την ύπαρξη έθνους, άλλως δεν θα είχε αποδέκτη, θα εκτοξευόταν στο κενό

Προϋποθέτη την ύπαρξη έθνους ως μονάδας συλλογικής οργάνωσης, όχι ως αυθύπαρκτης φυλετικής οντότητας (όπως φαντασιώνεται ο εθνικισμός).

Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας είπε...

j95
Έγραψα για έθνος, ό,τι κι αν είναι αυτό. Δεν χρειάζεται να έχει φυλετική διαφορά από τα άλλα έθνη. (Σήμερα ξέρουμε, χαρη στην βιολογία οτι τέτοια διαφορά μεταξύ των εθνών δεν υπάρχει, ο Σολωμός, όμως, και κανένας φωτισμένος της εποχής του δεν το ήξερε).
«Μονάδα συλλογική οργάνωσης» είναι και η πολιτική παράταξη και το σωματείο οπαδών ποδοσφαιρικής ομάδος, αλλά δεν έτυχε (!;) να βρουν ποτέ Σολωμό να τα υμνήσει.
Ο Αθηναίος στην Σπάρτη ήταν, πάντως, Έλληνας, ο Ρωμαίος και ο Πέρσης βάρβαροι (=μη Ελληνόφωνοι). Άλλο το οτι οι περισσότεροι Έλληνες στους Περσικούς πολέμους εξεστράτευσαν στο πλευρό του Πέρση βασιλιά, άλλο το ότι το 1669 η πλειοψηφία των Κρητικών εξισλαμίσθηκαν αυτοβούλως.
Τέλος, κατά την γνώμη πολλών ιστορικών οι περισσότεροι πόλεμοι ανάμεσα στις πόλεις της αρχαίας Ελλάδος έμοιαζαν, με τα δικά μας στρατιωτικά μέτρα, λιγώτερο με πολέμους και περισσότερο με συγκρούσεις χουλιγκάνων.

glenn είπε...

Είπες j95: "Ναι αλλά αυτά είναι λίγο διαφορετικά από το να υπάρχουν 500 κράτη που πολεμούν μεταξύ τους κάθε 5 λεπτά και συχνά με απίστευτη λύσσα,"

Κάπου έχεις χάσει τα νούμερα. Πλάθεις δική σου πραγματικότητα.

Είπες j95: "Ένας Σπαρτιάτης δεν ήταν λιγότερο ξένος από έναν Ρωμαίο ή έναν Πέρση στην Αθήνα."

Για να το λες με τόση σιγουριά, συμπεραίνω πως ήσουν εκεί.

Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας είπε...

υποκείμενο δικαίου
Δεν υπάρχει λόγος να ορίσω το έθνος διαφορετικά απ' ότι το ορίζουν οι ανθρωπολόγοι : Σύνολο ανθρώπων που πιστεύουν κοινούς μύθους. Η κρίσιμη έννοια είναι οτι τους μύθους αυτούς τους πιστεύουν χωρίς αμφιβολίες ή δισταγμούς. Τους πιστεύουν από την κοιλιά της μάνας τους.
Συνεπώς, η έννοια του έθνους είναι απολύτως αντίθετη με την έννοια της επιστημονικής αληθείας. Αν, όμως, είμαστε επιστήμονες, πρέπει να δεχθούμε ότι αυτοί οι μύθοι, (ή μισές αλήθειες, για παράδειγμα το δίδυμο σφαγή - απελευθέρωση) έχουν πραγματικές συνέπειες. Δεν ωφελεί να καταγγέλουμε τους ανθρώπους επειδή είναι άνθρωποι και πιστεύουν αυτούς τους μύθους. Ούτε είναι αλήθεια οτι οι μύθοι αυτοί είναι πάντοτε βλαπτικοί. Κατά κανόνα είναι ωφέλιμοι. Ακόμα και στο πεδίο της οικονομίας, όπου θα περίμενε κανείς να κυριαρχεί ο ορθολογισμός, ο Keynes έγραψε ότι ελάχιστες επιχειρήσεις ιδρύθηκαν ποτέ με βάση τον ψύχραιμο και ψυχρό υπολογισμό. Ο κύριος Δήμου που διετέλεσε και επιχειρηματίας στον χώρο της διαφημίσεως θα μπορούσε να μας πει πόσες πωλήσεις μπορεί να πετύχει κανείς επικαλούμενος τον ορθολογισμό και την επιστημονική ακεραιότητα του πελάτη.
Η δική μου αξιολόγηση είναι ότι η ανάγκη του ανθρώπου να συνδέεται με ηθικούς δεσμούς με πολλούς ομοίους του είναι κωδικοποιημένη στα γονίδιά του. Αν δεν είναι τελείως μάταιο, είναι επικίνδυνο να προσπαθούμε να καταλύσουμε τους δεσμούς αυτούς εν ονόματι της επιστημονικής αληθείας και της χειραφετήσεως από προλήψεις.

Nikos Dimou είπε...

Blue Oji said...
(Άραγε ο Ν. Δήμου συνεχίζει να διαβάζει αυτά τα σχόλια;)

Ναι, τα διαβάζει και απορεί... με την σκοταδιστική εκκλησιαστική προπαγάνδα του axuro με την αυθάδεια του dikaios (Πολεμήσατε ποτέ στη ζωή σας; ... κακομαθημένος ενος πλούσιου μπαμπά ήσασταν και είστε...).

Να πω απλώς στον Axuro ότι η εκκλησία έβγαλε Επιτίμιο για τον Ρήγα, ότι φυλάκισε τον Μεθόδιο Ανθρακίτη επειδή δίδασκε Νεύτωνα και ότι του συνιστώ την αναγνωση των εγκυκλίων του Πατριαρχείου και των γραπτών του Βενιαμίν Πάριου. Α, ναι - και ότι στην σύναξη της Βοστίτσας ο Π. Π. Γερμανός είχε ταχθεί εναντίον της επανάστασης και ότι ευλόγησε τις σημαίες στην Πάτρα με το ζόρι.

Για τον Dikaios θα πω ότι κανείς Έλληνας από την γενιά μου και πέρα δεν πολέμησε (εκτός κι αν ήταν μισθοφόρος) κι ότι ο πατέρας μου ήταν δημόσιος υπάλληλος - διόλου πλούσιος, που μου κληροδότησε μόνον χρέη.

Πάντως η παρομοίωση με τον Σολωμό (Σε αυτο δε διαφέρετε και πολυ απο τον Σολομό) με τιμά.

Στα άλλα απάντησαν ήδη οι σχολιαστές...

Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας είπε...

Εκκλησιαστικός συγγραφεύς Βενιαμίν Πάριος δεν υπάρχει. Υπάρχουν ο Αθανάσιος ο Πάριος (συντηρητικός, σκοταδιστής) και ο Βενιαμίν Λέσβιος (προοδευτικός φωταδιστής), περίπου σύγχρονοι και σφόδρα αντιθέτων αντιλήψεων.
Με την σειρά μου συνιστώ στους φωταδιστές τρία υπαρκτά κείμενα υπαρκτών συγγραφέων που εξηγούν, το καθένα με τον τρόπο του, γιατί ο μύθος (όπως είναι υποχρεωμένη να τον δει η επιστήμη) είναι αναγκαίος και κυρίαρχος :
1. Την εισαγωγή στον Λαμπριάτικο Ψάλτη του Αλεξάνδρου Παπαδιαμάντη. Λέγεται και Ποιητική του Παπαδιαμάντη.
2. Την ιστορική παρέκβαση στην Γυφτοπούλα του αυτού συγγραφέως.
3. Την εισαγωγή στην Βασάντα του Φώτη Κόντογλου
Έκφραση αυτού του επιπέδου χωρίς πίστη δεν μπορεί να υπάρξει. Μακάριοι σε όσους χαρίσθηκε η πίστη αυτή και μαζί το τάλαντο. Ο Μωραϊτίδης είχε αντίστοιχη παιδεία με τον εξάδελφό του τον Παπαδιαμάντη, αλλά όχι το τάλαντο.

ΥΓ Δεν είναι σωστό κύριε Δήμου να απαντάτε στα πιο ακραία σχόλια. Το σωστό είναι να τα αγνοείτε ως εκτός θέματος. Χάνετε και χρόνο και δεν απαντάτε σε άλλα, μάλλον πιο πειστικά.

Nikos Dimou είπε...

Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας said...
"Εκκλησιαστικός συγγραφεύς Βενιαμίν Πάριος δεν υπάρχει. Υπάρχουν ο Αθανάσιος ο Πάριος (συντηρητικός, σκοταδιστής) και ο Βενιαμίν Λέσβιος (προοδευτικός φωταδιστής), περίπου σύγχρονοι και σφόδρα αντιθέτων αντιλήψεων".

Έχετε δίκιο - το μυαλό παίζει φοβερά παιχνίδια. Φυσικά εννοούσα τον Αθανάσιο Πάριο.

Yosemite Sam είπε...

Γεώργιος Ιακ. Γεωργάνας said:

Ας προσέξουν γιατί γκρεμίζοντας με επιστημονική εντιμότητα και διαφάνεια έναν-έναν τους μύθους που μας ενώνουν ίσως μας πείσουν τελικά πως με κανέναν δεν έχουμε δεσμό πλήν των υλικών δεσμών. Και τότε..

Δηλαδη αν καταλαβα καλα μας λες οτι πρεπει να συνεχισουμε να ζουμε με μυθους γιατι εαν καταρρευσουν θα σφαχτουμε μεταξυ μας.

Λογικό άλμα μου μοιάζει.

Heavy~Metal Angel είπε...

Νίκο Δήμου, μάλλον πρέπει να αλλάξεις τις πηγές που παίρνεις τις πληροφορίες σου.
Ο "Δαυλός" δεν είναι η κατάλληλη πηγή.
Έχετε καταντήσει γραφικοί.
Παραπλανημένοι και στο σκοτάδι της αμάθειας.
Έλεος.
Θα πρέπει να προσέχεις τι αναρτάς δημόσια, είδικά όταν γνωρίζεις ότι μπορεί να επηρεάσεις συνειδήσεις με αυτά που γράφεις και να φέρνεις αποδείξεις για τα λεγόμενα σου.
Η ανωριμότητα σε όλο της το μεγαλείο.

Ανώνυμος είπε...

Ο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος δήλωνε ΕΛΛΗΝΑΣ στο εξωτερικό παρόλο που ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΕΛΛΑΔΑ ΩΣ ΚΡΑΤΟΣ πριν από 500 χρόνια. Αυτή δεν είναι μία ικανοποιητική απάντηση σε όσους υποστηρίζουν ότι γίναμε με το ζόρι έθνος πριν από 200 χρόνια; Ο El Greco ΔΕΝ δήλωνε ΟΥΤΕ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ,ΟΥΤΕ ΚΡΗΤΙΚΟΣ αλλά ΕΛΛΗΝΑΣ και μάλιστα αυτοβούλως. 500 χρόνια μετά αυτοί οι Έλληνες ... απέκτησαν το δικό τους κράτος , με τη βοήθεια των μεγάλων φυσικά, σε μία περιοχή όπου κατά προσέγγιση ζούσαν ΠΟΛΛΟΙ Έλληνες. Η αδιάλειπτη παρουσία ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ στον Ελλάδικό χώρο και η οργάνωση των μικρών κοινωνιών γύρω από αυτές τις εκκλησιαστικές ενορίες υπήρξαν τα θεμέλια της δημιουργίας του κράτους. Μέχρι πρόσφατα ψηφίζαμε και στέλναμε τα παιδιά μας στα σχολία με βαση τον διαχωρισμό της πόλης σε ενορίες. Και φυσικά μπορεί η μισή Πελοπόννησος να κατοικούνταν από Αρβανίτες αλλά πιστεύει κανείς ότι θεωρούσαν εαυτούς ΜΗ ΕΛΛΗΝΕΣ αλλά αποδεχόντουσαν να εκκλησιάζονται για αιώνες σε ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ με ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΕΣ ΤΕΛΕΤΕΣ; Γνωρίζετε φαντάζομαι ότι σε θέματα θρησκεία ο λαουτζίκος σε κάθε γωνιά του πλανήτη ΔΕΝ υποτάσσεται εύκολα σε κάτι που ΔΕΝ θεωρεί δικό του.
Είναι εκπληκτικό πάντως ΠΩΣ καταφέρνουν μερικοί να αποδίδουν σε μία χώρα-παρωδία όπως η Ελλάδα ΣΧΕΔΙΑ ΣΥΝΟΜΩΣΙΑΣ και ΑΠΟΚΡΥΨΗΣ της ΑΛΗΘΕΙΑΣ από τους ΕΛΛΗΝΕΣ που τους διδάσκουν ΠΑΡΑΠΟΙΗΜΕΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ και τους κάνουν ΕΘΝΙΚΙΣΤΕΣ κλπ κλπ.
Αλήθεια γνωρίζετε έστω ΕΝΑΝ ΕΠΕΚΤΑΤΙΚΟ ΠΟΛΕΜΟ που ΝΑ ΜΗΝ ΕΙΧΕ ΒΛΕΨΕΙΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΦΥΣΗΣ; Ο εθνικισμός, η θρησκεία μπορούν να αποτελέσουν οχήματα ενός πολέμου ΑΛΛΑ ΟΧΙ την αιτία. Δήθεν αφορμή μπορεί να αποτελέσει και η απαγωγή μίας γκόμενας αλλά ... η ΑΙΤΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΦΥΣΗΣ κι όχι προιόν εθνικισμού.
Και υπάρχει και το θέμα τιμής φυσικά. Αν αποφασίσει κάποιος από τους συνομιλητές να κάνει σεξ με ολόκληρη την ποδοσφαιρική ομάδα της Κένυας ΔΕΝ πρόκειται κινδυνέψει η ανθρωπότητα, ούτε ατομικά θα του συμβεί κάτι ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟ και ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΟ. Παρόλα αυτά οι περισσότεροι φαντάζομαι ΔΕΝ θα το έκαναν παρόλο που υπάρχει μία ομοφυλόφιλη μειοψηφία που ίσως ΘΑ ΠΛΗΡΩΝΕ για μία τέτοια εμπειρία. με λίγα λόγια ΔΕΝ μπορούμε να κατακρίνουμε έναν που θεωρεί την ακεραιότητα της πατρίδας του ... ΘΕΜΑ ΤΙΜΗΣ. Και επίσης είναι κακοήθεια να εισάγει κανείς σε μία συζήτηση για την πατρίδα... τους απειροελάχιστους , περιθωριακούς ρατσιστές της Χρυσής Αυγής προκειμένου να απαξιώσει τις ανησυχίες του 90% των Ελλήνων. Όπως είναι κακήθεια να συγκρίνει κανείς 100.000 νεκρούς μίας επίθεσης με τους 100 θανάτους που προκάλεσε ο αμυνόμενος. Είναι κι αυτό ένα από τα επιχειρήματα όσων φαντασιώνονται την ψωροκώσταινα Ελλάδα ως μία καταχθόνια χώρα με ικανότητες που κάνουν την CIA να μοιάζει παιδική χαρά. Υπάρχουν κι αυτοί που υποστηρίζουν ότι επί Οθωμανικής αυτοκρατορίας οι ΈΛληνες περνούσαν τέλεια. Κι αυτό είναι άλλη μία βλακώδης θεωρία. ΑΠΤΗ συνέχεια αυτής της Οθωμανικής αυτοκρατορίας είναι η σημερινή Τουρκία και είναι μία χώρα όπου ΔΕΝ περνάει καλά ο μέσος όρος των κατοίκων της και περνάει ΠΟΛΥ ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ ο μέσος ΕΛΛΗΝΑΣ ή ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ κάτοικός της.Όλες σχεδόν οι μουσουλμανικές χώρες ανήκουν στον Τρίτο κόσμο. Είναι παράξενο που οι Έλληνες ως καλοπερασάκηδες,έμποροι κι εφοπλιστές επαναστάτησαν; Τέλος για τη συνεισφορά της Εκκλησίας το 1821... ΔΕΝ χρειάζεται να ψάξουμε ιστορικά στοιχεία. Η ΑΠΟΛΥΤΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ και ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, το ΜΟΝΟΠΩΛΙΟ σε θρησκευτικά θέματα και η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑ που χαίρει μέχρι και τις μέρες μας είναι ενδεικτικά της ΙΣΧΥΟΣ της. Εδώ επί Τουρκοκρατίας είχε μοναδικά προνόμια...θα τα έχανε στις ελεύθερες εποχές που ακολούθησαν;
Σας προτείνω να δείτε το ντοκιμαντέρ ZEITGEIST Επίσης μπορείτε να κατεβάσετε το ντοκιμαντέρ ZEITGEIST εδώ!

«Παλαιότερο ‹Παλαιότερο   201 – 244 από 244   Νεότερο› Νεότερο»